MiguMig
ul. Kutrzeby 17c/18, 62-300 Września
woj. wielkopolskie
tel.: 602386815
email: kontakt@migumig.pl
NIP: 7891789523 | REGON: 384738159
„Język migowy również dla dzieci słyszących? To nie żart! To szereg korzyści i wartości, które zyskują mali odkrywcy. Zabawy z językiem migowym, to wyjątkowa możliwość DLA KAŻDEGO DZIECKA. Harmonijny rozwój na płaszczyźnie motorycznej, emocjonalnej, społecznej i intelektualnej. Rozwój kreatywnego myślenia, zapamiętywania, koordynacji wzrokowo-ruchowej, tolerancji, empatii, świadomości otaczającego nas świata, to tylko początek długiej listy korzyści, które są niezwykle ważne dla każdego dziecka. Dlatego w projekcie biorą udział dzieci, nauczyciele, terapeuci i specjaliści. A wszystko to w duchu interdyscyplinarnego podejścia do edukacji. Podczas trwania projektu nasi Eksperci zaproponują Wam różnorodne zajęcia, które będą doskonałą okazją do wprowadzenia elementów języka migowego. Do dzieła!”
… Dokładnie tymi słowami witam się z Wami na stronie projektu: TUTAJ !
Możecie tam znaleźć oczywiście więcej informacji. Zachęcam Was gorąco do tego aby przegrzebać ją wzdłuż i wszerz 😉
Ale tu, chciałabym opowiedzieć Wam co nieco o genezie powstania projektu – po co? dlaczego? skąd wziął się pomysł? I w ogóle o co w tym wszystkim chodzi 🙂
Zacznijmy od tego, że to, czym się zajmuję w ramach MiguMig, to dla wielu osób wciąż wymysł nie z tej ziemi. Całe szczęście, po kilku latach istnienia MiguMig w mediach społecznościowych, idea nauczania języka migowego dzieci słyszących, spotyka się nie tylko z coraz większym zainteresowaniem wśród nauczycieli, edukatorów, pedagogów, specjalistów czy nawet samych rodziców, ale także (a może przede wszystkim) spotyka się ze zrozumieniem. Ze zrozumieniem wartości, jakie niesie ze sobą poznawanie języka migowego przez wszystkie dzieci. O tym napisałam więcej tutaj: „Dlaczego warto uczyć dzieci języka migowego?” i jeśli wciąż macie w swoim otoczeniu osoby nieprzekonane, to zachęcam Was do podania tego linku dalej.
Profil MiguMig na Facebooku powstał w 2017 roku. Rozwijał się powoli, z czasem zdobywał kolejnych fanów lub po prostu przychodziły do niego osoby zaintrygowane pomysłem. Przez te lata stał się przestrzenią, która w liczbach przekroczyła moje najśmielsze oczekiwania. Dziś (tj. lipiec 2022) przekracza już 8 600 obserwatorów. WOW! MiguMig na Facebooku to też przestrzeń (jedna z naprawdę nielicznych) wolna od hejtu! <3 To cieszy mnie jeszcze bardziej niż liczby!!! Nie ma tu wyzwisk, nie ma wyśmiewania, nie ma złych pomysłów. Jest za to ocean wdzięczności, pozytywnych reakcji i OOOOOGROM chęci do działania i ciekawości, którą widzę u moich obserwatorów. Dla mnie to jest potężny motor do działania. Dlatego też tworzymy dla Was (ja i mój Mąż) piosenki, wiersze, zabawy, materiały dydaktyczne, plakaty, torby, webinary, live’y, warsztaty i inne pomysły, które tylko przychodzą nam do głowy. Są wśród Was osoby, które są obecne na moich WSZYSTKICH (naprawdę!!) warsztatach, webinarach i live’ach. SZOK! Pomyślcie tylko, jak się stresuję, co tym razem wymyślić, aby każdy miał coś nowego do pracy z dziećmi – nie ma mowy o corocznych powtórkach bez nowości! 😉
A ponieważ widzę Wasze zainteresowanie, pomyślałam, że tym razem chciałabym przygotować coś większego. Coś cyklicznego, co pomoże Wam pracować przez cały rok. Coś, co może stać się bazą do wprowadzania też innych rzeczy (np. materiałów, które przerabiamy w ramach warsztatów modułowych). Całoroczny projekt? No oczywiście!
Jednak projekt jest ogromnym wyzwaniem, którego jedna osoba nie udźwignie. Koordynacja zapisów, praca merytoryczna, dydaktyczna, kontakt z uczestnikami, przygotowywanie materiałów, koordynacja przebiegu i ewaluacji… to tak na start 😉 No sama to ja tego nie dźwignęłabym nigdy.
Poza tym od jakiegoś czasu brakuje mi powiewu świeżości. Takiego kopniaka z zewnątrz. A ponieważ zawsze powtarzam, że język migowy wspaniale wprowadza się po prostu w codzienności (z resztą tytuł naszych warsztatów modułowych to: Jak wprowadzać elementy języka migowego do codziennej pracy z dziećmi?”), dlatego wiedziałam, że na tej zasadzie będę chciała również oprzeć prace projektowe. Na codzienności. A jaka jest codzienność małego dziecka, wiemy wszyscy doskonale – wszechstronna i niejednolita. Dziecięcy świat to m.in. zwierzęta, emocje, piosenki, wiersze, zabawa indywidualna i grupowa, ćwiczenia, rozmowy, rysunki, kolorowanki, rodzina, kolory, spacery. Taki totalny misz-masz, który ja postanowiłam trochę uporządkować i jeszcze żeby tego było mało, dorzucić do tego elementy języka migowego. Podzieliłam więc projekt na 4 moduły (czyli takie 4 części). Do każdego modułu zaprosiłam Eksperta – osobę, która zajmuję się jakąś konkretną dziedziną, która tworzy (m.in. lub tylko) dla dzieci, która jest pełna pasji i bije od niej pozytywna energia. Czyli w sumie do modułu zaprosiłam 4 Ekspertów, każdego z zupełnie innej dziedziny. Każda z tych osób zgodziła się dać do projektu część siebie, swojej twórczości, swoich zdolności i kompetencji. Ja do tego dorzucam elementy języka migowego i mamy Interdyscyplinarny Projekt Edukacyjny – „Migowy dla dzieci”. To tak z grubsza oczywiście, bo praca nad scenariuszami, filmami, przygotowania materiałów i live’ów (tak, tak, to wszystko otrzymają uczestnicy w ramach projektu), zajęła i cały czas jeszcze zajmuje naprawdę wiele czasu, wielu osób (nie tylko nas, których twarze są widoczne 🙂 ).
Potem były jeszcze prace nad regulaminem, formularzem, stroną, dogrywanie szczegółów… Jednak największe wyzwanie jest jeszcze przed nami wszystkimi, czyli realizacja. Dla MiguMig to pierwsze takie działanie. Wy uczycie się od nas jak migać i jak wprowadzać elementy migowego w codzienności poprzez ćwiczenia i zabawy przez nas przygotowane, a my uczymy się jak najsprawniej i najlepiej jest przebrnąć przez cały ten proces. Wiem, że zainteresowanie projektem jest duże. Spodziewam się, że liczba uczestników zaskoczy mnie. Trochę się tego nawet obawiam. Dlatego tak ważne jest dla mnie, dla nas wszystkich, abyście podążali za instrukcjami. Poprawnie wypełniony formularz zgłoszeniowy, dokładne czytanie postów i regulaminu, poprawnie przeprowadzona ewaluacja – to wszystko ułatwi naszą pracę i zaoszczędzi dużo cennego czasu. Działamy dla Was, tworzymy, cieszymy się, że chętnie korzystacie z naszych propozycji, ale też prosimy – bądźcie łaskawi dla nas i naszego czasu 🙂
Przyznaję otwarcie, jestem cała w stresie i nerwach, jak poradzimy sobie z przebiegiem projektu przy naszych zawężonych zasobach czasu. Jednak mam też ogromną nadzieję, że projekt spełni swoje założenia i oczekiwania. Bo poza celami najważniejszymi, rozwojowymi i dydaktycznymi, z których mają czerpać same dzieci, marzę, aby:
i wreszcie, by projekt ten zwrócił uwagę osób nieprzekonanych i nieznających profilu MiguMig i przyświecających nam wartości. To co proponujemy, nad czym pracujemy, o czym mówimy jest WIELKĄ niszą. Bardzo trudno jest nam dotrzeć do nowych osób, które z automatu nie stwierdzą „eee coś wymyślają”. Dlatego jeśli tylko TY, konkretnie Ty 🙂 masz w swoim środowisku przyjaciółki, koleżanki ze studiów, znajome z innych placówek (a może działasz w jakimś stowarzyszeniu?), jeśli znasz osoby z otwartymi umysłami, mierzącymi wysoko, niebojące się wyzwań, chętne również do samorozwoju – koniecznie opowiedz im o tym projekcie i zaproś do udziału! Projekt jest darmowy, dostępny dla każdego, nie określam też wymagań odnośnie placówek. Może dołączyć naprawdę każdy – harcerze, edukacja domowa, stowarzyszenia, rodzina – KAŻDY. Co więcej, dołączyć można w każdej chwili! Zrezygnować także! Pomóż mi dotrzeć do właśnie takich osób. I sam/a też dołącz! Wspólnie przeżyjmy tę niezwykłą, pionierską przygodę.
Do zobaczenia! Do zamigania! <3